24/03/2014
Το κολάρο εκπαίδευσης όσο χρήσιμο είναι στα χέρια κάποιου που ξέρει να το χρησιμοποιεί, άλλο τόσο καταστροφικό είναι στα χέρια κάποιου άσχετου.
Είναι πολύ χρήσιμο εργαλείο αλλά πρέπει να χρησιμοποιείται στην εκμάθηση των απαγορευτικών εντολών όπως της εντολής «μη», να μην τρώει φόλα, να μην πειράζει αιγοπρόβατα κ.λ.π. Όταν δηλαδή θέλουμε να του μάθουμε απαγόρευση την οποία πρέπει να τηρεί ανεξάρτητα από το εάν το βλέπουμε ή όχι.
Γι’ αυτό θα ήταν αποτελεσματικό να δέχεται στις επιπτώσεις αυτές τον ερεθισμό χωρίς προηγουμένως να φωνάξουμε «μη». Ο ερεθισμός στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να είναι ακαριαίος και κάποιας έντασης (απόλυτη και άμεση τιμωρία). Όταν θέλουμε να του μάθουμε άλλη εντολή όπως π.χ. "έλα" ή "μέσα" (να μπει στο κλουβί του ή στο αυτοκίνητο) αρχικά, θα πρέπει να του δώσουμε την εντολή, κι αν δεν υπακούσει, να το ερεθίσουμε.
Ο ερεθισμός πρέπει να είναι πολύ ασθενής, αλλά συνεχής για κάποια δευτερόλεπτα αν δεν υπακούει, έτσι ώστε να του δημιουργείται μια κατάσταση δυσφορίας. Πρέπει όμως να σταματήσουμε αμέσως τον ερεθισμό, όταν δείχνει έστω και ελάχιστη ανταπόκριση στην εντολή μας. Την πρώτη φορά που θα το ερεθίσουμε με το κολάρο, ίσως να μην καταφέρει να συνδυάσει στο μυαλό του την αταξία με τον ερεθισμό. Μπορεί, για παράδειγμα, να νομίσει ότι το κέντρισε μια σφήγκα. Όμως, τη δεύτερη και ίσως τη τρίτη φορά που θα επαναλάβουμε τον ερεθισμό ταυτόχρονα με την αταξία, θα αρχίσει να συνδέει την «κακή σφήγκα» με την αταξία.
Για το λόγο αυτό, πρέπει πρώτα να γίνει χρήση του κολλάρου σε απλές εντολές (π.χ. στην εντολή "έλα"), ώστε να καταλάβει καλά ότι ο ερεθισμός είναι η «επ’αυτοφόρω» τιμωρία για κάτι που κάνει και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί για αυστηρά παραπτώματα, π.χ να μη κυνηγά αιγοπρόβατα. Έτσι, αν στη συνέχεια τιμωρηθεί κατά τη στιγμή που κυνηγά αιγοπρόβατα, αμέσως και για πάντα θα καταλάβει ότι αυτό είναι κακό «δεν το θέλει το αφεντικό», και ακαριαία θα σταματήσει, χωρίς εμείς να βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να το ερεθίσουμε με έντονο και παρατεταμένο ερεθισμό μέχρι να σταματήσει το κυνηγητό. Κάτι σημαντικό που πρέπει να προσέξουμε στη χρήση του κολλάρου είναι να μην καταλάβει το κουτάβι ότι εμείς μπορούμε να το τιμωρήσουμε από απόσταση, μόνο όταν έχει στο λαιμό του το κολάρο. Γι αυτό πρέπει 2-3 μέρες πριν, να έχουμε προσαρμόσει στο περιλαίμιο του ένα κολάρο, ίσου βάρους περίπου με το βάρος του κανονικού κολάρου, και λίγη ώρα πριν την εκπαίδευση να το αντικαταστήσουμε.
Απόσπασμα από το βιβλίο «Κυνήγι λαγού» του Μανούσου Χαλκιαδάκη. Ο κύριος σκοπός του βιβλίου είναι, μέσα από τις 352 σελίδες του, να μεταδώσει στο λαγοκυνηγό επίπεδο γνώσεων τέτοιο, ούτως ώστε αρχικά να ξεκαθαρίσει στο μυαλό του την πραγματικότητα από τους μύθους γύρω από το κυνήγι του λαγού και στη συνέχεια να του αποκαλύψει πολλές απλές αλλά αλάθητες τεχνικές για το προσοδοφόρο κυνήγι του. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
- Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια