05/12/2012
Πόσες φορές σας έχει γίνει έλεγχος από τα αρμόδια δασικά όργανα κατά την κυνηγετική σας έξοδο; Σε άλλους φαντάζομαι λιγότερες, σε άλλους περισσότερες και σε άλλους καθόλου.
Είμαι σίγουρος ότι ελάχιστοι είναι οι κυνηγοί που γνωρίζουν ποιες ακριβώς είναι οι υποχρεώσεις τους απέναντι στα δασικά όργανα.
Κατά πόσο όμως γίνονται σωστά οι έλεγχοι από τα αρμόδια δασικά όργανα και ποιες είναι οι υποχρεώσεις των κυνηγών απέναντί τους;
Είναι ένα ερώτημα δύσκολο να απαντηθεί με ακρίβεια διότι οι νόμοι και τα Νομοθετικά Διατάγματα αλλάζουν, με αποτέλεσμα να μη μπορεί κανείς να παρακολουθήσει τις εξελίξεις. Θα προσπαθήσουμε να ρίξουμε λίγο "φως στο τούνελ" στο θέμα αυτό, διότι έχουμε γίνει δέκτες παραπόνων ότι ορισμένα δασικά όργανα δεν κάνουν σωστά τους ελέγχους κατά τη διάρκεια των κυνηγετικών εξορμήσεων. Φυσικά δε μιλάμε για απλά πράγματα του τύπου "δείξτε μου σας παρακαλώ την άδεια κυνηγίου σας και το δελτίο κατοχής του όπλου σας".
Οι περιπτώσεις που τα αρμόδια δασικά όργανα υπερβαίνουν τις αρμοδιότητές τους είναι σίγουρα αυτές που δημιουργούν πρόβλημα, χωρίς να βγάζουμε κι εμείς οι κυνηγοί "την ουρά μας απ' έξω" και να λέμε ότι είμαστε πάντα τυπικοί, καθώς πολλές φορές εμείς δημιουργούμε το πρόβλημα, μη τηρώντας τους νόμους που διέπουν το κυνήγι.
Όταν ζητούμε από τους ελεγκτές να είναι τυπικοί απέναντί μας θα πρέπει κι εμείς να είμαστε τυπικοί και νόμιμοι.
Ξεκινώντας λοιπόν από την αρχή, πρέπει να πούμε ότι η μέριμνα για την εφαρμογή και την τήρηση των διατάξεων περί θήρας έχει ανατεθεί στη δασική υπηρεσία και ανήκει στην αρμοδιότητά της με το Ν.Δ. 4519/66, ασκούμενη από τα δασικά όργανα και τους προβλεπόμενους θηροφύλακες οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι, βάσει των καθηκόντων τους, να καταγγέλλουν κάθε παραβάτη.
Θηροφύλακες μπορούν να προσλάβουν και οι κυνηγετικές οργανώσεις, βάσει της παρ. 3 αρ. 267 Ν.Δ. 86/1969, οι οποίοι αναγνωρίζονται μετά από πρόταση της αρμόδιας δασικής αρχής και έχουν ακριβώς τα ίδια καθήκοντα και δικαιώματα με τους δασοθηροφύλακες της δασικής υπηρεσίας.
Σ' αυτό το σημείο πρέπει να ξεκαθαριστούν τα καθήκοντα των ανακριτικών υπαλλήλων. Σύμφωνα με το άρθρο 289 του Ν.Δ. 86/1969 οι δασικοί, οι δημοτικοί και κοινοτικοί υπάλληλοι, τα όργανα της αστυνομίας πόλεων, της χωροφυλακής και της, παλιάς πλέον, Αγροφυλακής υποχρεούνται να καταγγέλλουν πάντα τον παραβάτη των διατάξεων περί θήρας.
Οι παραπάνω υπάλληλοι και όργανα της τάξης έχουν το δικαίωμα να ερευνούν τον κυνηγετικό σάκο, ακόμα και τα μηχανοκίνητα μέσα, αφού ασκούν καθήκοντα ανακριτικού υπαλλήλου. Σύμφωνα με το άρθρο 257 του κώδικα της ποινικής δικονομίας οι παραπάνω μπορούν να προβούν ακόμα και σε σωματική έρευνα. Επίσης είναι υποχρεωμένοι σε κάθε παράβαση να κατάσχουν την άδεια θήρας, τα όπλα και τα οποιαδήποτε μέσα, μόνο στην περίπτωση βέβαια που έχουν χρησιμοποιηθεί για την παράνομη θήρα, καθώς και τα ίδια τα θηράματα.
Οι υπό έλεγχο κυνηγοί θα πρέπει χωρίς καμία αντίρρηση να παραδώσουν τα προς κατάσχεση μέσα, διαφορετικά βάσει του ποινικού κώδικα θα τους επιβληθούν σοβαρές νομικές κυρώσεις και μεγάλα χρηματικά πρόστιμα.
Στο πλαίσιο της άσκησης της δασικής προστασίας, οι δασικοί υπάλληλοι υποχρεούνται να συντάσσουν και να υποβάλλουν αρμοδίως πρωτόκολλα μηνύσεως για κάθε παράβαση των δασικών νόμων.
Ο έλεγχος από τα αρμόδια όργανα είναι δυνατόν να γίνεται οπουδήποτε και οι κυνηγοί πρέπει να τον δέχονται χωρίς να δημιουργούν κανένα απολύτως πρόβλημα.
Βάσει του νόμου 1845/89, όπως ορίζεται από το άρθρο 38, όποιος διέρχεται μέσα από δάση ή δασικές χορτολιβαδικές και γεωργικές εκτάσεις που γειτνιάζουν με δάση και δασικές εκτάσεις είτε ως περιποιητής ή κατασκηνωτής ή επαγγελματίας δασοκαρπωτής ή βοσκός, καθώς και όποιος θηρεύει οπουδήποτε, υποχρεούται σε έλεγχο της ταυτότητας, της άδειας κυνηγίου και του δελτίου κατοχής όπλου, εφ' όσον ζητηθεί από αρμόδιο δασικό όργανο.
Σε περίπτωση έλλειψης ή απουσίας κάποιου από τα παραπάνω χαρτιά το σίγουρο είναι ότι υπάρχει παράβαση.
Ανάλογα όμως με την περίπτωση υπάρχει υπάρχουν και οι ανάλογες κυρώσεις. Όταν, παραδείγματος χάριν, πιαστεί κάποιος να κυνηγά χωρίς να έχει πάνω του την άδεια κυνηγιού ή το δελτίο κατοχής του όπλου, η παράβαση είναι σοβαρή και ακολουθεί μηνυτήριος αναφορά από το αρμόδιο όργανο και η ανάλογη μόνιμη ή προσωρινή κατάσχεση της άδειας ή του όπλου. Σε περίπτωση που αντί της άδειας κυνηγίου έχουμε μαζί μας την απόδειξη πληρωμής των τελών κυνηγίου, τότε εξαρτάται από τον ελεγκτή τι στάση θα κρατήσει. Πάντως η απόδειξη αυτή είναι νόμιμη και αντικαθιστά προσωρινά την άδεια κυνηγίου ΜΟΝΟ στην περίπτωση που έχει ήδη θεωρηθεί η άδεια θήρας από τον κυνηγετικό σύλλογο. Αυτό συμβαίνει γιατί μόνο έτσι πιστοποιείται ότι δεν εκκρεμεί εις βάρος του κυνηγού καμία ποινική δίωξη. Και πάλι όμως, εάν αντί της άδειας κυνηγίου έχετε την απόδειξη πληρωμής κοντά σας και κατά τη διάρκεια του κυνηγίου σας γίνει έλεγχος, τότε θα πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα να προσκομίσετε στη δασική αρχή το βιβλιαράκι θήρας διότι διαφορετικά θα ασκηθεί εις βάρος σας ποινική δίωξη.
Το δελτίο κατοχής κυνηγετικού όπλου, το οποίο παλιότερα εκδιδόταν από τη δασική αρχή ενώ σήμερα από την Ελληνική Αστυνομία, δηλώνει την νομιμότητα του όπλου και πρέπει να το έχουμε πάντα μαζί μας. Ελλείψει λοιπόν του δελτίου κατοχής, είτε στον κυνηγότοπο είτε εκτός αυτού, θεωρείται παράνομη η οπλοκατοχή και η οπλοχρησία ανάλογα, διώκεται ποινικά και φυσικά κατάσχεται το όπλο.
Σε καμία περίπτωση όμως δεν κατάσχεται το όπλο όταν συνοδεύεται από δελτίο κατοχής αλλά ο κάτοχός του δεν έχει για οποιονδήποτε λόγο άδεια θήρας, εφόσον βέβαια ελέγχεται εκτός κυνηγετικής δραστηριότητας ή κατά τη διέλευσή του από δασικό δρόμο. Σε περίπτωση όμως που ελεγχθεί κατά την άσκηση του κυνηγίου και ενώ υπάρχει δελτίο κατοχής όπλου δεν υπάρχει καθόλου, ή εκείνη τη συγκεκριμένη στιγμή, άδεια θήρας, τότε υπάρχει παράβαση. Τέλος δεν θα πρέπει να ποτέ να ξεχνάμε ότι οι επαναληπτικές καραμπίνες σύμφωνα με το νόμο πρέπει να είναι τρίσφαιρες (να φέρουν τον κατάλληλο μειωτήρα, ώστε να μη δέχονται περισσότερα από τρία φυσίγγια).
Επίσης σε στάθμευση και έλεγχο των στοιχείων ταυτότητας και των αυτοκινήτων υποχρεούνται όλοι οι οδηγοί που διέρχονται από δασικές οδούς ή δασικές εν γένει εκτάσεις, καθώς και από οδούς του εθνικού και επαρχιακού δικτύου, όταν υπάρχουν βάσιμες υπόνοιες ότι μεταφέρονται παράνομα θηράματα ή αντικείμενα δυνάμενα να προκαλέσουν καταστροφές στη δασική χλωρίδα και την άγρια πανίδα. Κανείς δεν υπόκειται στον παραπάνω έλεγχο χωρίς προηγούμενη υπόδειξη της υπηρεσιακής του ταυτότητας του δασικού οργάνου που τον ενεργεί.
Θα πρέπει σ' αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι δεν εκδόθηκε ποτέ, όπως είχε προαναγγελθεί από τον παραπάνω νόμο, προεδρικό διάταγμα με το οποίο, σύμφωνα με πρόταση των Υπουργών Γεωργίας, Δικαιοσύνης, και Δημόσιας Τάξης, θα καθορίζονταν οι προϋποθέσεις και ο τρόπος άσκησης ελέγχου ταυτότητας των αδειών και έρευνας επιβατικών αυτοκινήτων από τα δασικά όργανα. Έλεγχο και έρευνα πάντως συμπράττουν και τα όργανα ασφαλείας και της αγροφυλακής σε συνεργασία με τα δασικά όργανα και εφ' όσον αυτά κληθούν.
Καταλήγουμε λοιπόν στο συμπέρασμα ότι ελεγκτής και ελεγχόμενος πρέπει να είναι ο καθένας τους χωριστά νόμιμος και τυπικός στις υποχρεώσεις του έτσι ώστε να μη δημιουργείται κανένα πρόβλημα. Ο δασικός έλεγχος γίνεται με μοναδικό σκοπό την τήρηση των νόμων του κυνηγίου και την πάταξη της λαθροθηρίας. Ας μην ξεχνάμε ότι "καθαρός ουρανός αστραπές δε φοβάται".
- Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια